2010-01-28

Att vara sig själv?

Om jag får generalisera alla lite skulle jag dela in alla i tre "grupper". De som är likadana till sättet hela tiden (vilka jag tror är väldigt få), de som spelar ett så kallat spel i vissa sammanhang för att passa in, och de som är sig själva men "på olika sätt".
Många pratar ofta om man verkligen är sig själv eller inte bland andra människor. Eller om man bara påverkas av omgivningen. Vilket man naturligtvis kan göra ibland när man känner sig osäker, men jag tror det mer handlar om att man visar upp olika sidor av sig själv.
Jag själv t.ex visar upp olika sidor på olika ställen vid olika tillfällen. Hemma kan jag vara riktigt barnslig och flamsig, medan jag i skolan är mer lugn, och när jag träffar nya människor försöker jag vara mitt trevligaste jag. Även här på bloggen, då jag kanske verkar mer ytlig än vad jag egentligen är. Men det är för att så många andra sidor av mig inte visas på samma sätt, eftersom jag bara valt att skriva om vissa saker ur mitt liv. Samtidigt som jag för den skull inte försöker vara någon annan.
Så enligt min uppfattning så har man flera sidor av sig själv som kommer fram på olika platser, vid olika situationer.
Men för att kunna vara sig själv helt och fullt måste man hitta vem man är, vilket kan ta tid ibland. Men det bästa är inte att försöka, utan att bara vara som man känner att man vill.

Oj vad rörigt jag känner att det blev, hoppas alla förstår vad jag menar nu... Vet inte heller riktigt vart jag ville komma med den här texten...

2 kommentarer:

Sussi sa...

Klokaste Ebba! Stolt blir jag över dig.

Anonym sa...

Vass hjärna bruden ;) Go girl!